Hlavná navigácia:
Preskočiť hlavnú navigáciu
Legislatíva pre informatizáciu spoločnostiInformatizácia spoločnosti je legislatívne upravená jednak na úrovni SR a jednak na úrovni Európskej únie. Legislatíva EÚLegislatíva Európskej únie je nadradená národnej legislatíve (teda slovenskej), aj keď jednotlivé predpisy majú rôzne úrovne - niektoré platia priamo (nariadenia), niektoré sa musia prebrať a zapracovať do národnej legislatívy (smernice), niektoré sú špecificky záväzné pre konkrétnych adresátov (rozhodnutia) a okrem uvedených existujú ešte rôzne ďalšie, ktoré však už väčšinou majú iba odporúčací (nezáväzný) charakter. Legislatíva v SRNa národnej úrovni sú to najmä rôzne zákony, vyhlášky, výnosy, opatrenia a rôzne ďalšie predpisy ako napr. nariadenia a rozhodnutia (tieto už väčšinou so špecifickou účinnosťou). Hlavným poradným a konzultačným orgánom pre legislatívu v rámci informatizácie spoločnosti je Komisia pre legislatívu v oblasti informatizácie spoločnosti, zriadená pri Ministerstve financií SR. Jej členovia sa skladajú najmä z legislatívnych odborníkov, zastupujúcich verejnú správu a akademický sektor. Analýza legislatívneho rámca SR v súvislosti s informatizáciou spoločnostiVzhľadom na zásadný dopad informatizácie (t.j. najmä zavádzania elektronických služieb a elektronizácie rôznych procesov) na celý legislatívny rámec SR je potrebné dôsledne zanalyzovať jednotlivé právne predpisy (od zákonov až po VZN územných samospráv), dosiahnuť ich harmonizáciu a odstrániť prípadné bariéry. Táto úloha je veľmi komplikovaná, keďže predpisov je obrovské množstvo - v tejto súvislosti súvislosti sa preto najmä v gescii MF SR vykonávajú rôzne aktivity. Schvaľovací procesŠpecifickou legislatívnou oblasťou je tzv. schvaľovací (niekedy nazývaný legislatívny) proces. Väčšina materiálov vydávaných orgánmi štátnej správy je predkladaná na rokovanie Vlády SR alebo na rokovanie príslušnej Rade vlády SR (prípadne do oboch). Nezávisle od toho, či je materiál legislatívneho (rozumej zákony a podobne) alebo nelegislatívneho (stratégie a podobne) charakteru, musí obsahovať doložku vplyvov na rôzne oblasti. Doložka vybraných vplyvovNová Jednotná metodika na posudzovanie vybraných vplyvov, ktorá nahrádza platnú Aktualizovanú Jednotnú metodiku na posudzovanie vybraných vplyvov, bola schválená uznesením vlády SR č. 24/2015. Dátum jej účinnosti bol posunutý uznesením vlády SR č. 55/2015 od 1. októbra 2015. Týmto dátumom sa zároveň zriaďuje Stála pracovná komisia Legislatívnej rady vlády Slovenskej republiky pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktorá bude vykonávať dohľad a kontrolu nad správnosťou procesu posudzovania vybraných vplyvov. Fungovanie komisie bude zabezpečovať odbor analýz a plánovania. Materiály sa na komisiu zasielajú na adresu dolozka@mhsr.sk. Zmeny a doplnenia Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2016, boli schválené uznesením vlády SR č. 76 z 24. februára 2016. Podľa bodu B.1 predmetného uznesenia vlády SR sa zverejňuje úplné znenie Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov (2016).
Do procesu posudzovania vplyvov výrazným spôsobom vstupuje Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, ktoré je koordinátorom posudzovania vplyvov a preto súvisiace informácie vrátane analýz vplyvov na ďalšie relevantné oblasti nájdete na webovom sídle MH SR: http://www.mhsr.sk/jednotna-metodika-iys/138426s Legislatívny tokĎalším krokom informatizovania schvaľovacieho procesu povinnosť vyplývajúca z
Upozorňujeme, že aj v tomto prípade je zatiaľ spustená iba pilotná fáza a povinne platí iba pre vybraný okruh dokumentov.
Publikované: 04.09.2007 /
Aktualizované : 06.04.2016 /
Peter Bíro
|
![]() Anketa
|